Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan Tahıl Koridoru Anlaşması'na ilişkin ilk açıklama! "Seyahatten döner dönmez Sayın Putin ile görüşeceğim"

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Körfez ziyareti öncesi havalimanında basın toplantısı düzenledi. Rusya'nın Tahıl Koridoru Anlaşması'ndan çekilmesine ilişkin açıklama yapan Cumhurbaşkanı Erdoğan, "Seyahatten döner dönmez Sayın Putin ile görüşeceğim." dedi. Öte yandan Erdoğan, Körfez ülkeleri ile ticaret hacminin son 20 yılda 22 milyar dolara yükseldiğini anımsattı.

Suudi Arabistan, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri'ne yapacağı ziyaret öncesi basın toplantısı düzenleyen Cumhurbaşkanı Erdoğan, gazetecilerin sorularını yanıtladı. Rusya'nın Tahil Koridoru Anlaşması'ndan çekilmesine ilişkin konuşan Erdoğan, seyahatten döner dönmez Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ile bir görüşme gerçekleştireceğini söyledi.

Erdoğan'ın açıklamalarından satır başları şöyle:

Suudi Arabistan, Katar, Birleşik Arap Emirlikleri ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'ni kapsayan ziyaretimizin ilk durağı olan Cidde'ye hareket edeceğiz. Köklü tarihi ve kardeşlik bağlarına sahip olduğumuz Körfez ülkeleri ile ilişkilerimizde son dönemde önemli mesafeler kaydettik. 6 Şubat'ta yaşanan deprem felaketi sonrasında bu kardeşlerimizin maddi, manevi her türlü desteğini yanımızda gördük. Bu vesileyle bu dost ve kardeş ülkelerden konteyner temininden insani yardıma kadar pek çok alanda Türkiye ile tam bir dayanışma sergilediler.

"TİCARET HACMİMİZ 22 MİLYAR DOLARA YÜKSELDİ"

Türkiye'nin çevresinde bir barış, istikrar ve refah kuşağı oluşturma hedefimiz doğrultusunda çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bunun en kritik adımını bölge ülkeleri ile ilişkilerimizi güçlendirmek teşkil ediyor. 2023 yılını bu bakımdan bir fırsat yılı olarak görüyoruz. Bu sene hem Katar hem de Birleşik Arap Emirlikleri ile diplomatik ilişkilerimizin tesisinin 50. yıldönümünü kutluyoruz. Suudi Arabistan ile diplomatik ilişkilerimiz de malum 1929 yılında tesis edilmişti. İlişkilerimizin dayandığı sağlam temelleri geniş bir iş birliği alanına yaymayı arzu ediyoruz. Ziyaretlerimiz esnasında öncelikli gündemimiz bu ülkeler ile önümüzdeki dönemde yürüteceğimiz ortak yatırım ve ticari faaliyetler olacak. Kazan kazan anlayışı ile neler yapabileceğimizi değerlendireceğiz. Körfez ülkeleri ile ikili ticaret hacmimiz son 20 yılda 1,6 milyar dolardan yaklaşık 22 milyar dolara yükseldi. Düzenlenecek iş forumları ile bu rakamı çok daha ileriye taşımanın yollarını arayacağız. Özellikle İslam dünyasında yaşanan krizler, Türkiye ve Körfez ülkeleri arasında yakın istişare ve iş birliğini gerekli kılıyor. Ziyaretlerimiz esnasında kardeş ülkelere nasıl yardımcı olacağımızı da enine boyuna konuşma fırsatı bulacağız.

"SEYAHATTEN DÖNER DÖNMEZ PUTİN İLE GÖRÜŞECEĞİM"

Rusya Federasyonu Başkanı dostum Putin'in bugün yapılan açıklamaya rağmen bu insani köprünün devamını istediğini biliyorum. Seyahatten döner dönmez Sayın Putin ile görüşeceğim.

Maalesef yangınlar ülkemizi yine sarmış durumda. Dün ağırlıklı olarak gerek Muğla gerek Mersin, gerek Çanakkale'de 5 ayrı noktada yangın oldu. Büyük oranda kontrol altına alındı. İçişleri bakanımla, orman bakanımla görüşmelerimi yaptım. Şu anda bütün gece görüşlü helikopter ve uçaklarımız yoğun çalışmalarını devam ettiriyor. Bunların yanında Rusya ile görüşme yapıp onlardan yangın söndürme ile büyük gövdeli uçak temin etme yoluna gideceğiz. Kritik dönemde yaptığımız ziyaretlerimizin hayırlara vesile olmasını diliyorum.

Gerek konteyner noktasında Katar bize ciddi destek verdi. Bunları buralara yerleştirdik. Bir hafta öncesine göre 80 bin çadır vardı. Bunları tamamen kaldırıp yerlerine konteyner çalışmasını başlatıyoruz. Kızılay'ımızı da devreye sokarak tamamen çadır yerine konteyner yerleştirelim diyoruz. Kalıcı konut inşası devam ediyor. Biz öyle de olsa böyle de olsa konteynerle çadırları değiştirelim, çadır bu bölgede kalmasın.

MEHMET ŞİMŞEK VE CEVDET YILMAZ'IN ZİYARETLERİ

Yatırım ve finans boyutu var bu ziyaretlerin. Oralarda ve ülkemizde yatırımlar söz konusu. Cevdet ve Mehmet beyin ziyaretlerinde bu yatırımların sinyalini aldık. Mehmet Bey Hindistan'da. Oradan Katar'a kendisi de yetişecek. Savunma sanayinde, alt üst yapı yatırımlarında bu üç ülkenin Türkiye'ye ciddi bir yatırım imkanı olacak. Bunun yanında da bu ülkelerin Türkiye'den belli asetleri satın alması olacak. BOTAŞ'ı alacak iddiası var, öyle bir şey yok. Aynı tecrübe ile yolumuza devam edeceğiz.

TAHIL KORİDORU

İstanbul'da tahıl koridoru lie ilgili çalışmaları yürüten heyet var. Biz bugün gerek Dışişleri bakanım muhatabı ile görüşme yapacak. Süratle bir mesafe alırız. Bizler Ağustos'u beklemeden bir telefon görüşmesi ile Putin ile adımlarımızı atarız.

''ESED İLE GÖRÜŞÜRÜZ''

Bizim Suriye ile kapıyı kapama gibi bir durumumuz söz konusu değil. Kapı açık. Dörtlü zirvelerle ilgili biz yine hem bu dörtlü zirveler yapılsın ama biz Beşşar Esed ile de görüşme noktasında kapalı değiliz görüşürüz. Bütün mesele onların bize yaklaşım tarzı önemli. Şu anda Suriye'de Esed, maalesef Türkiye'nin Kuzey Suriye'den çıkmasını istiyor. Böyle bir şey olamaz. Çünkü biz orada terörle mücadele ediyoruz.''